KARRAMBA - teksty piosenek
Jeden z prekursorów polskiej muzyki RAP, autor, kompozytor, producent muzyczny, aranżer, remixer, realizator dźwięku, dla jednych skandalista, gangster i chuligan , dla drugich idol oraz autorytet, nieprzewidywalny i nieobliczalny muzycznie, posiadający własny oryginalny styl, nagradzany za swoje kompozycje oraz niepowtarzalne teksty, które do chwili obecnej rozeszły się na płytach CD i kasetach MC w ilości przekraczającej pół miliona egzemplarzy, jedyny przedstawiciel polskiej muzyki RAP koncertujący na Wyspach Kanaryjskich [Klub „Bourbon Street” , Lanzarote, 1997] , posiadacz Złotych Płyt oraz wielu branżowych nagród muzycznych – w tym Dyplom Uznania od Rady Miasta Krakowa, kochający swoją rodzinę i przyjaciół, lubiący łamanie prawa i wszelkich zakazów, niezmordowany imprezowicz, krakowski Raper KaRRamBa powraca ze swoim najnowszym, jedenastym już albumem, zatytułowanym po prostu „11” .

Karramba dążył do wolności artystycznej aż w końcu ją zdobył. Ma na swoim koncie mnóstwo udanych albumów, teraz pomaga młodym artystom w tworzeniu muzyki...

Pochodzi z krakowskiej rodziny, gdzie tradycja bycia muzykiem przechodzi z pokolenia na pokolenie. Karramba poszedł jednak zupełnie inną muzyczną ścieżką niż jego rodzina. Ominął Akademię Muzyczną i Filharmonię Krakowską wchodząc do studia nagrań i realizując swoje własne muzyczne pomysły i upodobania. Kiedy w Polsce o muzyce rap słyszało niewiele osób, Karramba już dawno posiadał własny zespół wykonujący taką muzykę, a także jako pierwszy w kraju wyprodukował hiphopowy album zespołu „The Young Gang” zatytułowany „Banda Osiedlowa”, w którym rymowało trzech jedenastolatków!!

Równolegle Karramba nagrał album p.t.”Cham Się Topi..” swojego zespołu Brooklyn. Były to lata 1992 - 1994. Z zespołem Brooklyn Karramba zagrał szereg kontrowersyjnych koncertów, często przerywanych przez policję ze względu na teksty. W tym właśnie okresie Karramba został dostrzeżony przez małą warszawską wytwórnię Star Maker, która zaproponowała Karrambie nagranie własnego autorskiego albumu.

W ten oto sposób Karramba „wypłynął” z krakowskiego podziemia wprost do warszawskich mediów. Pierwszy album „Boom!Bang!” sygnowany szyldem „Karramba” wydała wytwórnia Pomaton EMI. Album w krótkim czasie zyskał spore grono słuchaczy, a Karramba dosyć liczną grupę wielbicieli, gdyż sprzedano ponad 40.000 egzemplarzy płyt i kaset. Telewizja Polsat zaproponowała Karrambie objęcie stanowiska „prezentera” muzycznego programu „Dance World” (1996-1998), do którego Karramba zapraszał mnóstwo gwiazd, m.in. Natalię Kukulską, Agressivę 69, Blenders. Równolegle Karramba nagrywał kolejne albumy, oraz koncertował – co czyni do dnia dzisiejszego.

Na swoim koncie Karramba posiada ponad 500 zagranych sztuk, w tym dużo charytatywnych m.in. dla powodzian, na rzecz chorych dzieci a także w zakładach karnych. Grał m.in. w USA oraz jako pierwszy Polak (!!!) zagrał koncert na wyspie Lanzarote, należącej do archipelagu Wysp Kanaryjskich, w klubie „Bourbon Street”.

Głodny nowych, kolejnych doświadczeń, Karramba został producentem i prowadzącym radiowe autorskie audycje „Klinika Dr Spikee” i „Techno Party” na falach krakowskiego radia Blue FM (1999-2000). Wielokrotnie nagradzany za swoją twórczość m.in. „Złotą Płytą” za album „Karramba Oszalał” (80.000 egz) oraz „Platyną” za minilongplay „Los Vatos Locos” (80.000 egz) a także wielokrotnie nominowany do nagród „Dance Music Awards” i „Fryderyk”. Pod koniec roku 2003 Rada Dzielnicy XI Miasta Krakowa nagrodziła Karrambę dyplomem uznania, za osiągnięcia twórcze w dziedzinie muzyki młodzieżowej.

Karramba współpracował m.in. z takimi sławami muzyki, jak Andrzej Mogielnicki, Piotr Zander [lombard], Glennski [blenders], Kasia Metza, K.A.S.A. , a także ze znanymi filmowcami, m.in. Radosław Zieliński, Mariusz Palej czy też Robert Gliński, reżyser filmu „Cześć Tereska” oraz serialu „Dziewczęta z ośrodka”, emitowanego w maju i czerwcu na antenie TVP2, w którym utworem przewodnim był „Mój Własny Raj” z albumu „Vatos Locos Klan”. Prócz wyżej wymienionych „sław” lista osób, z którymi Karramba współpracował przez minionych dziesięć lat jest dosyć długa.

Poza własną twórczością Karramba zajmuje się także produkcją remixów dla innych artystów. W maju 2003 roku wyprodukował 3 remixy utworu „Devil Men” Agressivy 69, na specjalną, niemiecką edycję albumu. Swoją karierę muzyczną Karramba dzieli na dwa etapy – pierwszy etap kończy się wraz z albumem „Dr Spikee” – czyli rozwiązaniem wieloletniego kontraktu z wytwórnią Pomaton EMI.

- „Miałem już serdecznie dość tworzenia piosenek pod dyktando dyrektorów artystycznych i innych błaznów, którzy na siłę chcieli zrobić ze mnie scenicznego komedianta, podczas gdy życie raz za razem wbijało mi nóż w serce!! Wszystko co napisałem było cenzurowane i zazwyczaj odrzucane – nie mogłem wyrażać prawdy oraz swoich własnych odczuć i spostrzeżeń!! Podpisując poważny kontrakt z Pomaton EMI byłem pewien, że wreszcie uzyskam „wolność artystyczną”... porażka!! Dopiero wtedy odczułem, że właśnie podpisałem na siebie „wyrok”, skazujący mnie na kompletny brak kontroli oraz własnego zdania odnośnie treści moich utworów, a nawet zawartości okładek moich albumów!! Dopiero po „rozbiciu” tego bezsensownego kontraktu, po napisaniu, nagraniu wydaniu i sprzedaniu albumu „Vatos Locos Klan” po raz pierwszy w życiu poczułem, że wreszcie zrobiłem to, co od lat siedziało głęboko w moim sercu!! Dlatego śmiało mogę powiedzieć, że wraz z albumem „Vatos Locos Klan” rozpoczął się zupełnie nowy etap – jeśli chodzi o moją twórczość!! Nowy etap, z którego jestem niesamowicie dumny!!”

Karramba sam pisze teksty, sam komponuje, aranżuje i produkuje swoje utwory. Wielu młodych wykonawców często prosi Karrambę o wyprodukowanie dla nich bitów, podkładów muzycznych czy nawet napisanie tekstów. Do tej pory Karramba niechętnie podejmował się takich „produkcji” na zamówienie, jednak skoro takie „zasady” są powszechnie stosowane – zwłaszcza w środowiskach hip-hopowych, Karramba postanowił zająć się na poważnie produkcją bitów dla młodych składów oraz wszelką pomocą wydawniczą i promocyjną.

User-contributed text is available under the Creative Commons By-SA License and may also be available under the GNU FDL.
rozwiń opis

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką prywatności.
Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.

Zgłoś obraźliwą treść

Uzasadnij swoje zgłoszenie.

wpisz wiadomość


lub tradycyjnie
login lub email
hasło