20 lat Wywroty

Niech w święto radosne - sekwencja wielkanocna

Paweł Piotrowski

tekst utworu

Niech w święto radosne Paschalnej Ofiary

składają jej wierni uwielbień swych dary.
Odkupił swe owce Baranek bez skazy,
pojednał nas z Ojcem i zmył grzechów zmazy.

Śmierć zwarła się z życiem i w boju, o dziwy,
choć poległ Wódz życia, króluje dziś żywy.
Maryjo, Ty powiedz, coś w drodze widziała?
Jam Zmartwychwstałego blask chwały ujrzała.

Żywego już Pana widziałam grób pusty
i świadków anielskich, i odzież, i chusty.
Zmartwychwstał już Chrystus, Pan mój i nadzieja,
a miejscem spotkania będzie Galilea.

Wiemy, żeś zmartwychwstał, że ten cud prawdziwy,
o Królu Zwycięzco, bądź nam miłościwy.

 

Sekwencja – w chrześcijaństwie to rodzaj religijnej kompozycji wokalnej, zbliżonej do hymnu, popularnego w średniowieczu. Wykonuje się ją unisono (czyli na jeden głos/utwór jednogłosowy), zaś jej tekst, niepochodzący z Biblii ale oparty na niej, układano po łacinie. Wykonywana była przed Ewangelią. Cechą charakterystyczną budowy sekwencji jest sukcesywne powtarzanie melodii kolejnych wersów. W praktyce najczęściej po dwa kolejne wersy miały taką samą melodię.

Wynalezienie sekwencji przypisuje się najczęściej Notkerowi Balbulusowi (ok. 840-912), mnichowi z opactwa w Sankt Gallen. Rozwój sekwencji nastąpił od IX do XVI wieku, w dwóch okresach:
• IX-XI wiek, w zakonach benedyktyńskich Francji i Szwajcarii
• XII-XVI wiek, główny ośrodek w Paryżu, doskonalsze formy.
Dziś znanych jest około 5 tysięcy tekstów sekwencji. Najstarsze polskie sekwencje, spośród około 150 zachowanych (tekstów), łączą się z kultem Św. Wojciecha i pochodzą z XI wieku. Kolejne tworzone były z okazji kanonizacji św. Stanisława (1253) czy św. Jadwigi (1267). Z muzycznego punktu widzenia polskie sekwencje w większości przypadków były oparte na znanych melodiach, powszechnie używanych bądź twórczo dostosowanych. Niektóre opracowano wielogłosowo. Głównymi ośrodkami twórczości był Kraków, Gniezno, Poznań i Śląsk.

 

Zobacz:
• Preludium – for organ - church dedicated to Saint. John the Baptist, Krakow - https://www.youtube.com/watch?v=MiOW9e3f-fE
• Preludium - organ - church dedicated to Saint. John the Baptis, Krakow - https://www.youtube.com/watch?v=G1gZ-5b4UFE
• Largo (from "Xerxes" opera) - PipeOrgan - Georg Friedrich Händel - G. F. Haendel - https://www.youtube.com/watch?v=iwuFGQ1QWNU&t=32s
• Ave Maria - Bach/Gounod - on the organs and violin - church of St. John the Baptist in Krakow - https://www.youtube.com/watch?v=HQF9-ZJXO9s&t=21s
• Da pacem Domine - śpiewy łacińskie - śpiewy gregoriańskie - Organs - Convent and the Church of the Capuchin Friars Minor (OFM), Krakow - https://www.youtube.com/watch?v=gNdnF9RrHi0
• Gloria in excelsis Deo - Missa VIII "De Angelis" - Msza VIII - Kościół OO. Kapucynów w Krakowie - https://www.youtube.com/watch?v=4IsfgaP2FXM
• I bow to You - Kłaniam się Tobie - Paweł Piotrowski (organy) - Kościół OO. Kapucynów w Krakowie - https://www.youtube.com/watch?v=mQfZD9cVu2E
• 3 Preludia - Paweł Piotrowski - organy w Sanktuarium Macierzyństwa NMP - https://www.youtube.com/watch?v=gG3sVxNnJm4
• Ennio Morricone - Misja - The Mission - for organ (Paweł Piotrowski) - Organs - Convent and the Church of the Capuchin Friars Minor (OFM), Krakow - https://www.youtube.com/watch?v=_xJrtglcbS0

 

dodaj akordy


twoja ocena

Dodaj komentarz anonimowo lub zaloguj się
 
29 wyświetleń
przysłano: 6 grudnia 2018 (historia)
nadesłał: Gekoon

Teledysk


Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką prywatności.
Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.

Zgłoś obraźliwą treść

Uzasadnij swoje zgłoszenie.

wpisz wiadomość


lub tradycyjnie
login lub email
hasło